Parisresan med en baby

Vi bodde väldigt centralt i Paris, hotellet LÉmpire låg i en liten tvärgata till den stora gatan Rue de Rivoli bara en stenkast från Louvren. Vi valde att bo i en av deras sviter som kostade några hundra extra efter en deal Fredrik ordnat. Det var jätteskönt att ha så stort utrymme, det var som att bo i en lägenhet. Jag och Liam kunde sova vidare på morgonen när Fredrik gick upp för att gå till jobbet utan att bli störda. 
Det var väldigt fräscht och trevlig personal, här är länken till hemsidan och rummen vi bodde i:
http://en.lempire-paris.com/251-suites/260-executive-suite.html
 
Hallen/korridoren, här kan man skymta vardagsrummet.
 
Ett väldigt luftigt och stort sovrum
 
Kaffet i rummet.. ^_^
 
Tunnelbanan saknar helt och hållet rulltrappa/hiss/ramp för barnvagnar så jag valde att promenera och strosa runt i kvarteret vilket var helt perfekt i det läget där hotellet låg. Första dagen gick jag söder ut mot Notre dame och shoppade längst Rue de Rivoli och myste i tvärgatorna. Andra dagen gick jag norrut mot Louvren, Champs elysees och lyxgatorna där mina ögon fick festa med allt fint. Liam var snäll och sov mest hela tiden. 
 
Första dagen, frukost med pappa innan han for till jobbet.
 
Notre dame
 
Louvren
 
Det enda jobbiga jag upplevde som "ensam mamma" på de 2 dagarna var möjlighet att rulla runt med barnvagn i butiker och för blöjbyten i restauranger. Till och med den stora Chanelbutiken som jag var inne i saknade hiss eller rulltrappa! 
De stora varuhusen Lafayette och Printemps har hiss och rulltrappa men det var såååå mycket folk och alla tog såklart hissen istället för rulltrappan trots att det stod klart och tydligt att hissen var främst för barnvagnar och rullstolburna människor. Så vi kunde stå och vänta i 5-10 minuter på hissen. 
Sverige är klart överlägsen när det gäller att barnanpassa allmänna platser i jämförelse med Paris. Ett annat minus är att alla röker i princip här var man än går, för oss som inte röker och för Liams små lungor var det rätt obehagligt. 
För övrigt är ju Paris helt underbar med dess arkitektur, sedvärdheter, matkultur och shopping!
Vi köpte med oss frukost och satt här vid floden Seine och åt. 
 
Päronen
 
Stros i latinkvarteret
 
Ljuvliga blommor
 
Hela familjen med kyrkan i bakgrunden
 
Sååå gott!
 
Vietnamesisk mat 
 
Blomstersnigeln (av pioner) i varuhuset Printemps
 
Långkö till kafét/restaurangen och butiken i Laduree, vi valde att köpa hem istället, pappa bjuder haha!
 
Så mycket gott! Ghana, caramel, choklad är nog mina favoriter
 
Här dog jag lite....
 
I det stora hela har resan gått hur bra som helst, visst är det lite knepigt och tar längre tid med en baby men så är det ju även här hemma. Nu har vi turen som har en snäll baby men jag tror ändå i slutändan att det är inställningen man har, vill man så löser det sig precis som det mesta här i livet. 
Juste, Babyzen YOYO får fortfarande dubbla tummar upp! Vagnen kunde verkligen leva upp till förväntningarna. 
 
 

Kommentarer
Ella säger:

Hej,
Gillar din blogg starkt!Din blogg är en härlig blandning av livet, och du inspirerar så mycket. Blev jätte glad att du bloggade om Paris resan. Jag har en liten pojke på 6 månader och vi ska snart utomlands för första gången. Hoppas på att det kommer går prima!
Stor kramar till dig och din familj!

Svar: Hej Ella, vad roligt att du uppskattar min blogg och vad snällt att du tog dig tid att skriva till mig. Jag är lite av en nybörjare...det är roligt att ha kvar som minne och för att uppdatera vänner som vi inte alltid hinner träffa. Det kommer säkert att gå toppen, ta det som det kommer så ordnar det sig. Får passa på att önska er en trevlig resa! Kramar tillbaks xxx
Becks

2013-04-30 | 12:57:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback