Annas goda valnötsbröd

Jag är ledsen att jag inte hunnit lägga upp receptet på det efterfrågade valnötsbrödet.
Receptet är från Martin Johansson: http://litemer.paindemartin.se/ men jag har döpt brödet till Annas goda valnötsbröd för det var Anna från mammagruppen som bjöd på det när vi hade brunch hos henne för några veckor sedan. Sedan dess har jag bakat det flera gånger. Det tar ca 4-5h jäsning och gräddningstid men definitivt värt det, ingen ansträngning alls bara tålamod att vänta! Perfekt höstmysinnedag syssla medan man tvättar och myser med sin bebis! >_^
 
Här är receptet

Jäst 10g eller 2 tsk (använd en våg)
Kallt vatten 300g eller 3 dl
Vetemjöl special 330g eller 5,5 dl
Rågmjöl 60g eller 1 dl
Honung 20g eller 1 msk (jag höftar lite här >_^)
Salt 9-12g eller 11/2 - 2tsk (jag tar närmare 2)
Valnötter 150g eller 3 dl (Snåla inte, brödet blir såå mycket godare med det)
Det går ju att tillsätta frukt också, men det har jag inte testat själv ännu. 
 
Gör så här

Blanda degen. Blanda ut jästen i vattnet och tillsätt sedan alla ingredienser utom valnötterna. Rör kort tills allt blandas ordentligt och blanda tillslut i valnötterna. Låt degen vila 30 minuter. 
Vila och vika: Lättast att kolla på videon här http://www.youtube.com/watch?v=TEeJm2fPVx4!
Denna procedur görs 3 gånger och därefter låter du degen vila i ca 1 timma. 


Baka ut brödet. Strö rikligt med mjöl, både vetemjöl och råmjöl på en bakhandduk. Skrapa förstiktigt degen ur bunken. Dra ut den lite på höjdenoch på bredden och viksedan in degens kanter mot mitten. Vänd degen så skraven hamnar nedåt. Vik ihop handduken till ett löst paket och låt jäsa ca 1 timma. Sätt ugnen på 250 grader i god tid innan degen jäst färdigt. Låt en plåt stå i mitten av ugnen och en plåt på nedre hyllan. 
Vänd över degen på en bit bakplåtspapper så att skraven hamnar uppåt. Låt papperet med brödet glida in på den heta plåten via en skärbräda eller en bricka och läggnågra isbitar på den nedre påten. Efter 15 minuter öppnar du luckan och vädrar lite. Fortsätt att vädra ca var 5 minuttills brödet stått inne i 30  35 minuter. du kan när som helst sänka temperaturen om du tycker att brödet börjar få lite väl mycket färg. Ta ut brödet och låt svalna på ett galler. 
 


 
Bon apetit! Det går bra att lägga brödet i kylskåpet för att hålla det fräscht och sedan ta ut det en halvtimma innan frukost på helgen. 
Se upp för brödet är oemotståndlig...man kan inte låta bli att  äta det!
 
 
Perfekt till en mustig soppa! 




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback