Kantarell och linssoppa

Häromdagen lagade jag kantarell och linssoppa, jag utgick ifrån ett recept från Green Kitchen stories som en kompis tipsade om. Jag har dock minskat och lagt till andra kryddor.
 
Detta hade jag till min soppa:
2-3 msk olivolja för stekning
200 - 300 hg kantareller 
1 gullök
3 klyftor vitlök
2 stjälkar selleri
1,5 dl gröna linser
( Bruna linser har en jordigare smak och går fortare att koka medans gröna linser tar lite längre tid, man kan blötlägga de under dagen så går det fortare.)
1 - 1,5 liter vatten med grönsaksbuljong
salt och peppar
ungersk paprikapulver
 
Putsa och riv kantarellerna i bitar/stavar. Hacka vitlöken, tärna löken och sellerin. 
Värm pannan och stek vitlöken, löken och sellerin tills de mjuknat något. Lägg sedan till kantarellerna, rör ihop allting en stund. Tillsätt därefter buljongen/vattnet därefter linserna. Låt koka i ca 30 min (längre tid om du har gröna linser som ej varit blötlagda.)
Under tiden soppan puttrade fixade jag parmesan- och parmastavar i ugn. 
När soppan har kokat ett tag salta, peppar och ha i ungersk paprikakrydda för att få lite sting. 
Jag valde att mixa hälften till en lensoppa och hälften med bitar kvar. 
 
Bon apptit!
 
 
 
 
Liam lagar också mat... på sitt sätt! >_^
 
 

Kommentarer
Emilia säger:

JÖSSES vad gott!!!

2013-09-19 | 23:43:43
Bloggadress: http://vadgorceline.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback