En tillbaka blick på 2012


Idag är en sån tröttmåndag, känner mig helt enkelt omotiverad att göra något. Jag har suttit och läst igenom mina anteckningar som jag skrev mest för mig själv på Facebook av alla ställen. Himlans mysigt att läsa och jag bli påmind om varför jag bloggar. ^_^ 

Här är ett litet tillbaka blick på året då vi förlovade oss och plusade!

Januari: 

Vi skålar in det nya året bara vi två med mumsigt 3 rättersmeny i vår lya som vi då knappt bott i 1 år, vackert med fyrverkerierna och alla thailändska lyktor vid kajen. Vi köper biljetter och planera vår asienresa!

Vi köper Kitchen Aid (min bästa bakkompis) och jag får bakmani! Odlar min egen surdeg och bakar alla former med bakverk, alltifrån surdegsbröd, swissroll, olika sorter bao, amerikanska tårtor...you name it! I samma veva teckna jag nytt gymkort hahaha...

Vi överraskar och firar söta Nicky på hennes 30 års dag med mysigt middag.

På jobbet, startar jag igång datakunskap med mina 7 åringar...mycket uppskattat!

 

Min bästa och jag i vårt hem! <3

Min bästa och jag i vårt hem! <3

 

Datakunskap med 7 åringar

Datakunskap med 7 åringar

 

 

Februari:

Jag gör min första grillade pekinganka från grund, jipppieyay den smakade och var knaprig! (Har dock aldrig försökt igen haha)

Jag börjar med frösättning inför vårens planteringar. Uppvaktas med massa ljuvliga blommor från världens bästa kille på Alla hjärtans dag!

Vi tar med kidzen till Stockholms stadsmuseum och vi lär oss massor om hur livet var för 100 år sedan...det blev många AHA-upplevelser. 

Har sportlov och börja min matlagnings marathon...självklart från grund. Denna gång rätter från Asien...

 
Så stolt!

 

Frösättning!

Frösättning!

 

 

Mars:

Jag jobbar asmycket (utvecklingssamtalstider) och märker inte av snön som försvinner. Det börjar ljusna och går mot varmare tider, helt underbara vårpromenader i vårt kvarter! 

Jag tjurar över nya svindyra sommardäck...då jag länge funderat på att byta bil.

Vi tar med kidzen till bonden Bengt ute i naturreservatet Velamsund, tiiiiiidigt tidigt på morgonen 06:45. Fröken förlitar sig på google map och tar alla på långpromenad och går halvt vilse (haha vad vi hade kul ändå).

 

Homemade japanese gyoza!

Homemade japanese gyoza!

 

 

April:

Vi åker till New York (min födelsedagspresent!) och det var vår vår vår i luften. Vår älskade New York. 

Det var en nervös kille som väntade 2 dar på rätt tillfälle, (han hade burit på en tempulär ring från "mitt märke"- Rebecca som han brukar säga). Vi skulle upp på Empire state för att fånga soluppgången men det hann vi inte...på high line var det för mycket folk men tillslut i det perfekta ja för mig var det faktiskt det. Bara vi två och vi hade haft en helt underbar dag och jag var så lycklig över vårt liv, kom frågan! Den 9:e april friade världens bästa! (jag får tårar när jag skriver nu...jag som för några år sedan aldrig trott att jag kunde bli så här lycklig igen, att kunna älska och bli älskad.)

Den 11 april hade han bokat tid hos juvelarna och jag fick leva "alla" flickors dröm, välja ut min ring! 

 

Time square kl.5 på morrisen. Vi var jetlaggade och hade svårt att sova. Blev en härligt morgonpromenad i central park!

Time square kl.5 på morrisen. Vi var jetlaggade och hade svårt att sova. Blev en härligt morgonpromenad i central park!

 

Living in a dream...

Living in a dream...

 

9 april <3

9 april <3

 

Waldolf Astoria, NYC

Waldolf Astoria, NYC

 

 

Maj:

Massor med festligheter och kanske den mest efterlängtade månaden, värmen och naturen i vår huvudstad är helt magiskt!

Firar kusin vitamin på 30 årsdagen med pompa och ståt! Vi får en tankeställare...i familjebildning ^_^

 

Första cykelturen i vår natur

Första cykelturen i vår natur

 

 

Juni:

Avrundar terminen och det händer mycket i skolan, mycket mys though!

Vi får veta om pluset! Vi ska bli föräldrar!!! (Poff här går det undan, jag minns kisstickan haha så chockad!) 

Jag mår jättebra och har svårt att tro att jag är gravid!

Vi åker till Trosa och myser med hela familjen Walles. 

 

 

Festar loss med bästa kollegor, Glory är höggravid med Thiago och jag har en liten liten knodd i mig.

Festar loss med bästa kollegor, Glory är höggravid med Thiago och jag har en liten liten knodd i mig.

 

Familjemys i Trosa med Walles!

Familjemys i Trosa med Walles!

 

 

Juli:

Vi har inskrivningssamtal hos BM, vi får för första gången se lilla livet i magen då jag hade svårt att tro att jag var gravid och nojar mig (inga graviditetstecken så som illamående osv) samt att vi skulle ut och resa. Börjar storböla för det var så häftigt, bebis var då i vecka 10 och hade fått både ben, armar och låg där och sprattlade!

Vi åker till Bejing och jag - den stora kinesen haha jämfört med de flesta andra fick äntligen bestiga Kinesiska muren! WOW!!! Så jäkla häftigt!!! Då var jag gravid i vecka 11, kände mig svullen men trotsade värmen och gick från torn 14 till toppen av torn 23!

Åt stark mat och gjorde de mesta sedvärdheterna i Bejing. Reste vidare till Macau - bodde i finaste Galaxy och levde gott! Fredz träffar tjocka släkten för första gången på vår förlovningsmiddag. Vi myste och tog det lugnt i Zhu-hai, Jangseng för att dra vidare till Cebu - Filipinnerna. Då brakade helvetet loss, tyfonen satte stopp för vår resa. Det tog 7h med buss till Shenzhen i ösregn där vi nästan var med om en långtradarolycka (trodde mitt hjärta skulle flyga ut). Väl framme i HK flygplats fick vi vänta ytterligare 7h för att då bli informerade att alla flyg var inställda - tyfonvarning klass 10. Vi kom varken ut från flygplatsen eller bort från landet. Kineserna blev galna och började bråka, jag var trött och bröt ihop. Det var då vi fick smaka på den där kalla hårda marmorgolvet, alla sittplatser var ju upptagna. Vi fick sova bakom några betalmaskiner med massa pappershanddukar och de få stora kläder vi hade med oss. Efter drygt 20h på flygplatsen tar vi oss till Hong-Kong city där Fredz fixade hotell för ytterligare 4 dagar, vi struntade i Ceburesan och stannade i Hong-kong i 8 dagar istället. Världens finaste tröstade och gjorde allt, jag var ett vrak, hade inte sovit ngt, var ledsen och orolig för hur vår bebis mådde av all stress. Vi shoppar och gör det bästa av resan som är kvar i Hong-kong, träffar vänner och lever gott. Det blir en heeeeel del shopping. Slutade med 36kg och 28 kg i resväskorna haha men vi klara oss konstigt nog från övervikt! 

 

Uppe på toppen av torn 23! Svettigt och sjukt högt upp, läskigaste trappan om man nu kan kalla det en trappa som gick i 90 graders vinkel.

Uppe på toppen av torn 23! Svettigt och sjukt högt upp, läskigaste trappan om man nu kan kalla det en trappa som gick i 90 graders vinkel.

 

En stolt stor kines! ^_^

En stolt stor kines! ^_^

 

Den berömda trappan i Macau med bästa och sötaste Keng-dje

Den berömda trappan i Macau med bästa och sötaste Keng-dje

 

Dinner with sweet friends Tine, Kalok and their sweet sweet son Calleo

Dinner with sweet friends Tine, Kalok and their sweet sweet son Calleo in Hong-kong.

 

Aqua Luna vid avenyn of stars

Aqua Luna vid avenyn of stars

 

 

Augusti:

Kom hem till vårt hem, till vårt liv! Inser att jag är långt ifrån den stolta kinesen och uppskattar mitt liv ännu mer än vad jag har gjort. Blev så trött på byråkratin/nyrika sviniga (!) kineser och alla oskrivna regler om hur man ska leva livet. Jag känner att jag har friheten att vara precis som jag är med respekt och hänsyn till min familj förstås. Men jag behöver inte göra mig till eller visa för någon något jag inte är för att bli uppskattad. Att eftersträva ett bättre tillvaro och jobbar för det man vill ha är något vi ska vara stolta över...att ha ett mål i livet. Jag lär mina elever att vara stolta över sig själva och är det någon de ska tävla mot är det de själva. Det är då jag tröttnar på människor som har det bra men gnäller över små bagateller och jämför/blir avundsjuka på andra.....

Vi njuter av de sista semesterdagarna ihop, går på bröllop och "hänger" med Maria Montezami haha..

Jag fyller år och blev förmodligen ett år klokare men definitiv fler skrattrynkor! ^_^ Fredz tog halvdags ledig och firar mig på Boqueria med maaassa mat!

Det är skolstart, jag flyttar klassrum för 2a gången. Kollegorna märker att jag har blivit "tjock" om magen. Jag som hade så stor klänning på mig. Jag berättar om den roliga nyheten för kollegor och föräldrar och dra en lättnad att inte behöva "gömma" det fina som växer i mig. 

Hejar på när Fredz springer midnattsloppet och njuter av sensommarvärmen. Vi beställer och köper bil efter x-antal turer hos olika bilhandlare. 

 

Stefans och Daniellas sommarbröllop på Södermälarstrand!

Stefans och Daniellas sommarbröllop på Södermälarstrand!

 

Springer på Maria M. i Gamla stan.

Springer på Maria M. i Gamla stan.

 

Min snygga man efter midnattsloppet!

Min snygga man efter midnattsloppet!

 

 

September:

Vi åker till landet på kräftskiva med Fredz mysiga kompisar. Går på kantarelljakt och hittar massor, Olof kammar hem storkovan. Jag lär mig förvälla kantareller och än idag har vi fortfarande kvar egenplockade kantareller. 

Vi firar världens finaste kille på födelsedagen! Vi gör mysiga utflykter, plockar majs och går i skogen. Jag är nu halvvägs gången och det börja bli en fin liten kula som fyller ut kläderna. Jag kapar av mig mitt långa hår och känner mig vacker i min nya look och min tjusiga mage!

 

Kräftskiva med Spångagänget!

Kräftskiva med Spångagänget!

 

Hurray för min älskling!

Hurray för min älskling!

 

 

Oktober:

Det blir höst, vi går på höstvandring med kidzen...över 1 mil i ösregn. Jag njuter av vår fina natur och har kul med kidozen men på kvällen är jag helt slut, kroppen fick ordentligt stryk av belastningen. Ischias aj aj aj!

Vi hämtar ut vår nya familjebil och tar farväl av pärlan. 

Jag förberedder mig för utvecklingssamtal, samtidigt som jag packar ihop klassrummet för 3e gången och på det dra jag ungarna på 2 utflykter under samma vecka! Puh, att jag orkade....men det var KUL och mycket uppskattat!

Det är höstlov, jag och Freddan kör roadtrip till landet i vackra Österlen för att avsluta resan med att hälsa på goa vänner i Göteborg. Vi bor i Clarion Post och badar i utomhus poolen. Det var lugnt och fridfullt tills några äldre herrar (50 +) hoppar i med mankinis...aj aj mina ögon, inte vacker syn haha men kul att de var så modiga!

 

Höstvandring, utsikt från Sandasjön!

Höstvandring, utsikt från Sandasjön!

 

Balettföreställning Törnrosa på Kungliga Operan

Balettföreställning Törnrosa på Kungliga Operan

 

Vår efterlängtade famijebil!

Vår efterlängtade famijebil!

 

Roadtrip som det bör vara...snacks i stora lass och fulltankade playlist via Spotify i högtalarna! ^_^

Roadtrip som det bör vara...snacks i stora lass och fulltankade playlist via Spotify i högtalarna! ^_^

 

Ljuva Vallby!

Ljuva Vallby!

 

Mys med alla Göteborg tjejer som verkade gilla Fredz. ^_^

Mys med alla Göteborg tjejer som verkade gilla Fredz. ^_^

 

 

November:

Jag inreder och packa upp mitt 4:e klassrum på 2 år och kör igenom 24 utvecklingssamtal under samma vecka! Jag jagar vaktmästare som springer ifrån mig varje gång han ser skymten av mig haha (jag skooojar, världens snällaste Hans har varit så gulligt mot mig utan honom skulle jag aldrig får det så fint som jag har det i mitt/mina klassrum!) 

Resten av månaden går fort eller? Vi bakar och myser, jag börjar bli svullen och samlar på mig massa vätska. Förlovningsringen fick snällt läggas undan. 

Jag tar upp gammal förlägen kunskap/intresse och stickar massa söta babysockor/tröjor/mössor...

Kidzen och jag njuter av den fantastiska förtrollade balettföreställningen - Törnrosa på Kungliga operan, vi pratar om "kroppspråket" och jag försöker knyta ihop kultur med naturkunskap - det går fint ihop!

 

Packåsnan...

Packåsnan...

 

Upptäcker nötkakan med nutella!

Upptäcker nötkakan med nutella!

 

Till vårt <3

Till vårt <3

 

 

 

December:

Årets kanske mysigaste månad! Pyssel, fix, pill och festligheter går på löpande band. Jag NJUTER av, tar in och maxar allt trots att jag är stor som ett HUS! Vi köper byrå, fixar och tvättar alla bebiskläder för jag drömde att bebis skulle komma tidigt. Söndagen den 7 december tar Fredz med mig på brunch, vi myser och shoppar. Känner mig harmonisk men trött för nu börjar jag bli tung. Åker hem, känner doft av stearinsljus...trodde att vi glömt ljusen när vi varit borta men överraskas av att fina vänner har ordnat babyshower! 2 veckor senare fixar jag och Fredz killkompisar babyshower för den blivande pappan. Haha tahaa där fick han tillbaks som var så duktig på att lura mig! Det var en mycket glad kille som snubblade i säng den natten.

Jag blir avtackad av alla föräldrar och barn som jag har haft i 2.5 år på skolans julfika, jag gråter i floder och kan inte får ut ett ord. Bjuder hem ungarna och myser massor...tydligen den mest uppskattade utflykten denna termin att får vara med kompisar och se hur fröken bor. Det värmer en frökens hjärta att få höra det under terminens utvärdering.

Avrunda året med massa ledighet och tid för varandra. Nu ser vi framemot ett nytt år med nya äventyr men framförallt starta upp det nya kapitel i våra liv - att blir föräldrar! Jag tar paus från mitt uppdrag som lärare och tar vid mitt kanske roligaste uppdrag - att bli mamma!

 

Vill tacka alla som har förgylld mitt år och som funnits vid glädje och motgångar! Livet är en gåva och inget är för givet! 

 

Söta vänner som överraskade med babyshower! <3 <3 <3

Söta vänner som överraskade med babyshower! <3 <3 <3

 

24 ungar i vår lgh! Jag har så fina kidoz som skötte sig så fint...

24 ungar i vår lgh! Jag har så fina kidoz som skötte sig så fint...

 

Mys pys

Mys pys

 

Tjock och glad på 2012 sista dag! Kortet tog strax innan vi skålade in det nya året!

Tjock och glad på 2012 sista dag! Kortet tog strax innan vi skålade in det nya året!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback