Från mammas kök

Inför det stundande kinesiska nyåret förbereds det en hel del. Det är ju vår största högtid och firas i hela 10 dagar. Precis som det är här i västvärlden inför jul så ska man städa hemmet, dekorerar med massa fint i rött för det är ju lyckans färg. Man sätter upp massa lyckobringande alster i hemmet mm. 
Bråda dagar är det för den traditionella kinesiska familjen. Så är det kanske inte riktigt här för oss men jag tycker om och tycker det är viktigt att bibehålla fina traditioner.
Hemma hos mina föräldrar lagas det alltid mat från grunden, jag har med åldern blivit ännu mer intresserad av vår matkultur.
Gissa om jag blev glad när jag kom hem till mina föräldrar och de höll då på att binda zong zi. En traditionell rätt som man oftast gör inför nyår, en rätt som tar tid att göra och gott tycker jag. 
Man binder ihop rå klibbigt ris fylld med bönor och kött i bambublad. Låter kanske inte så svårt men det är mycket att förbereda. Bambubladen ska klippas, blötläggas och tvättas. Bönorna ska blötläggas. Köttet ska marineras helst några dagar i förväg. Så har vi själva bindningskonsten, har man min mamma som master så får man vara skärpt. Jag är drillad! ^_^
Det var JÄTTESKOOOOOJ för jag lyckades göra 2 stycken på 30 min! YAY 
Som belöning fick jag också ta hem de och koka mina egna zong zi i hela 6 timmar i lågt värme.
Mums vart det till frukost imorse! 
 
 
 
Det krävs starka nypar för att orka med....
 
 mer än 20 zong zi
 
Tadaaaa, hur snyggt la!
 
 
Mums med grönt te!



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback