Kinesisk nyårsmiddag

Idag är det kinesisk nyårsafton, bara sista timmarna av Ormens år.
Det nya året inträffar på Hästens år. Tidigare har jag åkt hem till mina föräldrar för att äta middag men eftersom jag numera har en egen familj och är kvinna (bortgift) så ska jag tydligen börja starta mina egna traditioner..så är tydligen seden. 
Det kändes inte helt ok från början men som tröst fick jag faktiskt en egen anka och "kao jok" som fantastisk snälla moster Tina gjort iordning.
Det återstod bara 2 steg av 8 för mig och det var att fortsätta lufttorka ankan och sedan grilla den. 
Eftersom Fredrik var bortrest på jobb över dagen och skulle inte komma hem förrän kl.20 så började jag laga middagen runt 17 tiden. Jag och Liam teamar rätt bra, dvs han latjar runt i kökslådorna medan jag försöker laga mat. När han tröttat på det så brukar jag sätta honom framför paddan med Findus och Pettsson, det går alltid hem. ^_^
Blev hursom väldigt nöjd med middagen och precis lagom tills Fredrik kom hem. 
Då var både Liam och jag badade (traditionen är att vara rena för att välkomna det nya året annars riskerar man att bli kossa till nästa liv haha), Liam hade ätit sin middag och maten stod varm på bordet. 
 
GOTT NYTT LUNAR ÅR till er alla! Välkomna alla nya hästbebisar speciellt du Liams kusin! <3 <3 <3 
 
 
Väldigt intressant att kolla på ankan...
 
Ni ser, heeelt inne i filmen. ^_^
 
Efter ca 1 timma i ugnen...
 
Ska den styckas fint, morbror tyckte jag gjorde ett bra jobb...bästa betyget från coachen! YAY!!!
 
Middag för 2 1/2
 
Kau jok ångkokade jag i 2 timmar. 
 
Hönssallad med sesamolja
 
Det bästa som hänt är nog att fylla 1 år, tror någon gillar grillad anka....
 
^_^ MUMS!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback