Älskade Pion!

Det är en dröm att kunna gå ut i trädgården och plocka in egenodlade pioner, min absoluta favorit trädgårdsblomma. Den är så otroligt ståtlig och doftar ljuvligt (vill ha doftpioner). 
I svärmors trädgård på Österlen växer det just ljusrosa doftpioner, precis den sorten vill jag ha. Varje sommar när vi är där går jag där i trädgården och bara njuter av alla dofterna och tänker mig, den dagen jag har egen trädgård så vill jag ha 1 eller 2 buskar av just denna ljuvliga blomma.  
 


 
Till dess får jag nöja mig med att tillverka servettpioner i massor.
 Tack min kreativa vän Cicci för inspirationen, jag delar med mig av din beskrivning. 
Roligt pyssel med barnen en regnig sommardag och passar perfekt till sommarns alla roliga bjudningar!
 
Du behöver, en sax, servetter och tråd. Här har jag valt att använda "påstråd" (tror inte ordet finns men då får det bli mitt eget påhittade ord ^_^) lite lättare för barn att kunna binda själva.
 
 
Klipp en servett i fyra delar (där viken är) och lägg sedan ihop de som på varandra. 
 
Klipp bort ev. kanter för mjukare blomma
 
Vik som en solfjäder och knyt med tråd/påstråd.
 
Klipp till kanterna, klipper man spetsigt så liknar det mer en pion enligt mig.
 
Ta en sida i taget. Dra försiktigt upp ett blad i taget....
 
Tadaaa, fint att ha som bordsdekoration eller som här en blomma till kvällens gåbort present! ^_^
 
 
Nu vill jag önskar alla en trevlig Nationaldag och trevlig helg!
 
 
 

Trackback