En skål med vitaminer!

Det bästa med sommarn är ju ljuset, värmen och all grönska men också fruktutbudet! Nu kan man verkligen botanisera i fruktavdelningen och hos torghandlarna. Så småningom självplock hos alla goa bönder och deras praktfulla fruktgårdar. ^_^
Jag ÄLSKAR frukt och grönt. När det är så varmt och skönt ute så är det nästintill det enda jag vill äta, här hemma blir därför fruktskålen alltid överfull med massa mumsiga frukter. 
 
Slängde snabbt ihop en fruktsallad på de frukter vi hade hemma och medan jag gjorde det drömde jag lite om vad vi ska plantera i vår trädgård....definitivt jordgubbar för barnens skull (och MIN) kanske hallon men de är ju taggiga, kanske inte så bra med småbarn? Ett knaprigt, söt och syrligt äppelträd kanske Aroma? Jag bara ser hur trädgården sakta växer ihop till en djungel med olika sorters fruktträd, bärbuskar och slingrande grönska hahaha! >_<  ^_^
Själv var jag uppvuxen med massor med fruktträd i mitt barndomshem i Kina. Det var min morfars expertis förutom att han var himlans duktig som läkare och med städningen. Jag minns alla de tunga dinglande klassar med frukt utanför hans praktik, longan och mango bland de många sorterna. Min stora idol! <3 Det är nog därifrån jag har fått min stora intresse för odling och min beundran för vad mother earth har att ge oss om vi vårdar och tar hand om det.
Det var en lycka att varje gång efter maten kunna gå ut på gården och plocka in efterrätten! 
 
Vad drömmer ni om för fruktträd och bär i era trädgårdar?
 
Fruktsallad med vaniljkesella och rostade pecan- och macadamiennötter. Jag blandade min egengjorda vaniljsocker med naturell kesella. Syrligt, söt och salt = bra kombo!
 
 
Papayaträdet i Kina...
 
Jordgubb självplock i Glemmingebro i Österlen.
 
En liten pyre, förra sommarn!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback