Vårt drömkök blir till verklighet!

Jag tror jag har skrivit rätt många inlägg om köket, det är verkligen ett av de viktigaste valen i bygget. För mig är det verkligen kärnan i huset. Vi äter sjuuuuk mycket mat och lagar massor med mat i min stora familj och det är något jag vill anamma från mina föräldrar.
Nu när vi har möjlighet att bygga ett helt nytt kök från grund måste vi ju nästan passa på men det största problemet är ju att ett kök med alla dessa val är INTE HELT GRATIS! >_<
Efter många turer till HTH, diskussion med kollegor/familj samt många timmar surfande runt på nätet och jämfört priser (vitvaror mm) har vi beslutat att köra all in i köket. I början tänkte vi eventuellt skippa vitvarorna och köpa de själva i efterhand. Då vi nu har valt det mesta intregreat vill vi inte riskera att vitvarorna inte ska passa till luckor/måttbeställda kompositbänkskivor. Det mesta ligger runt några tusen skillnad och vissa till och med något dyrare om vi köper och fixar själv, allt beror på vilka kampanjer företagen har. Det blir lite en gambling och i slutändan känns det ändå bäst att flytta in till ett fullt fungerande kök och allt går på husgarantin. 
 
Så fick det bli, vi väntar dock fortfarande på prisförfrågan på 2 cm mot 3 cm kompositbänkskiva. 3 cm är förstås kanske den bästa lösningen men skiljer det många många tusenlappar är det tyvärr inte värt. Det återstå att se!
 
Integrerade frys/kylskåp och diskmaskin fick det bli, det blir stilrent med vita matta handtag samt kompositbänkskiva från Silestone i utförande Lagoon. (Ser ut som marmor men slittåligare). 
Samtliga vitvaror från Siemens, vi valde tillslut en spishäll på 80 cm samt en fläktkåpa från Thermex (takmotor) på 90 cm. Ni hajar hur mycket mat jag måste laga här va hehehe 
 
 
Denna induktionshäll har vi valt men har inte riktigt bestämd oss ännu. Måste åka och jämföra funktionerna mot en "vanligare" utföranden om 4 plattor.  
 
 
Köksön blir hela 2 meter med bardel och lådsystem om 2x100 cm och även här har vi valt samma kompositskiva.
Valde att ha ett stort fönster vid diskbänken, blir mysigt att blicka ut mot entrén och har "koll" på framsidan. Mycket viktigt att planera in det enligt arkitekten, vi kommer tacka honom för det i efterhand...hoppas han har rätt! ^_^
 
Under luckorna har vi valt ledspottar.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback